Tutt tutt parap parap.... (musik pembukaan)

Hai, dah lame x dengar khabar berita dari jauh.
Merantau dan terus merantau. Sampai ke mana ku tak tahu.
Yang pasti menemui ajal yg x tak tahu bile.

Bukan nak berduka cita, tetapi itulah die kenyataanya.

Sudah lama menuntut ilmu bahasa. Bahasa jepun, pastinya itulah
bahasa perantaraan di jepun. Tak syak lagi. Tapi setakat ini,
bahasa melayu lah jugak menjadi bahasa yg paling mudah disebut-
sebut dan didalami.

Kalau dapat pilihan 3 paper artikel wikipedia samaade bahasa jepun,
english atau melayu. Pasti aku nak pilih bahasa melayu. Kalau ade,
itu pn jarang. Especially content pasal penemuan-penemuan baru.
Sedihlah kat bahasa melayu. Dah lame aku tak bace teks melayu
mengenai sains, macam di sekolah menengah dulu. Dulu pn bace pn
tak beberapa faham. Maklumlah pelajar yg x seberape pintar.

Ma, ma, pa, pa.

Oh, bila nak balik malaysia. Bila duk msia fikir bila lah nak
gi jepun. bila dah lama kat sini, bilalah nak balik malaysia.

Same saje kita manusia, jepun ke melayu. Tapi kenapa kita berbeza?

Tp kita bukan sahaja melayu tetapi Islam pulak tu. Islam tu bukan
valid kat dunia, tapi bawak sampai mati. Kat akhirat pn kite boleh
pegang lesen Islam tu.

Tapi tu lah, ia dikatakan membebankan? Orang jepun pn cakap macam
tu. Takan lah cakap, 'ah nasib la, aku orang melayu bla2'. Memang
ajaran dah dibuat mcm tu. Sebab Engineer seluruh alam nak mcm tu,
nak tak nak kene ikut. Kalau x nanti, ape nak jadi pn aku tak tau.

Tapi aku boleh katakan ianya adalah ajaran yg ideal(理想 りそう).
Yakni perkara yg diharapkan, diinginkan tetapi ianya sukar
dilaksanakan.

Oklah, aku nak pergi study dulu ok. Esok ade exam, 3 subjek lagi tu.
Kalau terbaca tu tegur-tegur la. Jya, jumpa lagi.