Akemashite omedetou!

Selamat Tahun Baru 2009!

Hari ini genap 9 bulan 10 hari (lebih) aku berada di Jepun amai, shioppai, nigai nado-nado telah dilalui. Dan tahun 2009 ni mungkin thn yg ditunggu2 oleh kohai JAD yg bakal gi Jepun thn ni.

Ade cerita skit dlm post ni, kisah pasal new discovery by me about One Laptop Per Child. Mungkin anda sudah dengar pasal laptop ni. Laptop berwarna hijau ni...
ade kisahnye tersendiri. Idea 'nak buat laptop ni dan kepada siape nak diberikan' sebenarnye diilhamkan oleh Nicholas Negroponte di mana beliau nak mendermakan alat pembelajaran kepada kanak-kanak yang berada di negara miskin, dan juga nak membangun. Laptop ini hijau yang berwarna XO ini, bkn sahaja digunakan dalam kelas tetapi sampai boleh dibawa balik ke rumah. dilihat berkesan dalam membantu pembelajaran kanak-kanak tersebut.

kalau tgk video kat TED blh tau kot, mcm mane diorang menggunakan laptop tersebut. ape yang aku teringat adalah kes ni lebih kurang kat dai aku yng mewajibkan semua pelajar nye bawak laptop kat dai.. tu kisah lain pulak... ummm

so pasal laptop ni, interface di sgt simple menggunakan Linux OS (yg dimodified) icon sahaja tanpa tulisan, dan yg pasti ia mudah digunakan oleh kanak2.

ummm.... sebenarnye best jugak kalo nak develop hardware, at least software utk laptop hijau ni.. : ) dpt membantu kanak2 di luar bandar di malaysia juga. Ade software dictionary pn kire okay.

kpd sesiape yg nk laptop ni carilah di amazon.co.jp. sehingga berjumpe lagi!

reference:
http://www.ted.com/index.php/talks/nicholas_negroponte_takes_olpc_to_colombia.html
http://laptop.org/