Why Muslim can't consume pork or even PorkSausage.

You want to know?? Good scientific explanation
[Adakah anda ingin tahu. Satu penjelasan saintifik yang bagus.]

Bob: Tell me why is it that a Muslim is very particular about the words Halaal and haraam; what do they mean?
[Terangkan kepada saya kenapa orang Islam ni sangat mementingkan dan begitu teliti dengan istilah 'Halal dan juga Haram' apa sebenarnya maksud perkataan-pekataan tersebut.]

Yunus: That which is permissible is termed Halaal and that which
is not permissible is termed Haraam and it is the Quran which draws the distinction between the two.
[Halal bermaksud perkara yang dibenarkan dalam Islam manakala haram pula bermaksud perkara yang tidak dibenarkan dalam Islam dan al Quranlah yang telah menggariskan perbezaan diantara keduanya.]

Bob: Can you give me an example?
[Boleh awak beri saya contoh?]

Yunus: Yes, Islam has prohibited blood of any type. You will agree that a chemical analysis of blood shows that it contains an abundance of uric acid, a chemical substance which can be injurious to human health.
[Islam telah melarang memakan apa jua jenis darah kecuali darah ikan dan belalang kalau tak silap saya). Kamu tentu akan setuju bahawa satu analisis kimia terhadap darah menunjukkan ia mengandungi banyak asid urik, iaitu bahan kimia yang merbahaya pada kesihatan manusia.]

Bob: You're right about the toxic nature of uric acid, in the human being it is excreted as a waste product and in fact we are told that 98 percent of the body's uric acid is extracted from the blood by the kidneys and removed through urination.
[Kamu benar berkaitan dengan toksik semulajadi yang terkandung dalam asid urik ni. Di dalam badan manusia, ia digolongkan sebagai bahan kumuh/buangan,malahan kami diberitahu bahawa 98 peratus dari asid urik ini diekstrak/ditapis daripada darah oleh buah pinggang dan dibuang melalui sistem perkumuhan.]

Yunus: Now I think that you'll appreciate the special prescribed
method of animal slaughter in Islam.
[Sekarang saya rasa kamu akan dapat merasai betapa beruntungnya satu cara istimewa dlm Islam berkenaan penyembelihan binatang.]

Bob: What do you mean?
[Apa maksud kamu.]

Yunus: You see, the wielder of the knife, whilst taking the name
of the 'Almighty', makes an incision through the jugular veins, leaving all other veins and organs intact.
[Maksudnya, ketajaman pisau, menyembelih dengan menggunakan nama Allah yang Maha Besar, menyembelih pada urat leher, ini semua akan menyebabkan organ-organ penting lain pada haiwan tidak rosak.]

Bob: I see, this causes the death of the animal by total loss of blood from the body, rather than an injury to any vital organ.
[Jadi kematian pada haiwan adalah melalui cara hilangnya darah secara keseluruhan daripada tubuh haiwan tersebut dan bukannya dengan mencederakan pada organ-organ penting yang lain.]

Yunus: Yes, were the organs, example the heart, the liver, or the
brain crippled or damaged, the animal could die immediately and its blood would congeal in its veins and would eventually permeate the flesh. This implies that the animal flesh would be permeated and contaminated with uric acid and therefore very poisonous; only today did our dieticians realize such a thing.
[Ya, sebagai contoh, sekiranya organ jantung, hati, atau otak retak atau rosak, binatang itu akan mati dengan cepat dan darahnya akan menjadi kental dalam salur darah dan ini secara perlahan-lahan akan menyebabkan ia meresap ke dlm daging. Ini akan menyebabkan daging diresapi dan tercemar dengan asid urik menyebabkan ia menjadi amat beracun dan baru sekarang pakar-pakar diet menyedari akan hal ini.]

Bob: Again, while on the topic of food; Why do Muslims condemn the eating of pork or ham or any foods related to pigs or swine.
[Bercakap mengenai makanan ni,kenapa orang Islam ni menolak untuk makan daging khinzir @ sebarang makanan yang berkaitan dengannya.]

Yunus: Actually, apart from the Quran prohibiting the consumption
of pork, bacon (pig flesh); in fact the Bible too in Leviticus chapter 11, verse 8, regarding swine it says," of their flesh (of the swine, another name for pig) shall you not eat, and of their carcass you shall not touch;they are unclean to you. Further, did you know that a pig cannot be slaughtered at the neck for it does not have a neck; that is according to its natural anatomy. A Muslim reasons that if the pig was to be slaughtered and fit for human consumption the Creator would have provided it with a neck. Nonetheless, all that aside,I am sure you are well informed about the harmful effects of the consumption of pork, in any form, be it pork chops, ham, bacon.
[Sebenarnya, ada bahagian daripada Al-Quran melarang penggunaan daging khinzir ini. Malah dalam Bible sendiri dalam Leviticus, chapter 11, verse 8, berkaitan dengan daging khinzir. Mengikut Bible, janganlah kamu makan, dan bangkainya janganlah kamu sentuh, ia adalah tidak bersih untuk kamu. Tahukah juga kamu bahawa seekor khinzir tidak boleh disembelih pada lehernya kerana ia sendiri sebenarnya tidak mempunyai leher jika kita nak tengok dari anatomi semulajadinya. Bagi orang Muslim sekiranya khinzir itu boleh disembelih dan sesuai utk keperluan manusia, maka Tuhan tentunya akan menjadikan khinzir itu mempunyai leher. Apapun, tanpa melihat pada semua itu, saya yakin bahawa kamu tentu tahu betapa daging khinzir ini, walau dalam apa jua bentuk pun akan memberikan kesan yang merbahaya.]

Bob: The medical science finds that there is a risk for various disease as the pig is found to be a host for many parasites and potential diseases.
[Sains perubatan mendapati bahawa khinzir ini merupakan hos/perumah bagi pelbagai jenis parasit dan berisiko kepada terhadap pelbagai jenis penyakit.]

Yunus: Yes, even apart from that, as we talked about uric acid content in the blood, it is important to note that the pig's biochemistry excretes only 2 percent of its total uric acid content, the remaining 98 percent remains as an integral part of the body.
[Ya, malah selain daripada itu sebagaimana kita berbincang mengenai kandungan asid urik dalam darah tadi, didapati khinzir hanya membuang 2 peratus daripada kandungan asid uriknya sebagai bahan kumuhan dan baki 98 peratus lagi akan kekal sebagai sebahagian dari tubuhnya.]

Reference:
# Morgan, M.R.A., McNerney, R., Chan, H.W-S. and Anderson, P.H. (1986) Ochratoxin A in pig kidney determined by enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). J. Sci. Food Agric., 37, 475-480.

# Anderson, P.H., Webb, G.A.H., Jackman, R. and Morgan, M.R.A. (1984). Ochratoxicosis and ochratoxin A residues in pig's kidneys - a pilot survey. In: Proceedings of Fifth Meeting on Mycotoxins in Animal and Human Health (eds. Moss, M.O. and Frank, M.) Surrey University Press, pp. 23-29.